full screen header

Lärdomar av våra största genier

Denna sommar fick jag äntligen chansen att åka på en utomlandsresa till Cypern. Och när jag väl satt där i flygplanet, ca 10 000 meter ovanför jordytan, fick jag både en känsla av rädsla och fascination. Hur kunde människan komma på flygplanet som innovation och faktiskt bygga ett flygplan? Det känns ju helt omöjligt när man väl sitter där med typ 100 andra människor och tittar ner på Europas länder, långt där nere. När jag kom hem kollade jag på dokumentärer om flygplanets historia och googlade runt. Jag tycker att vi som designers kan lära oss en hel del av historien och därför vill jag kortfattat dela den.
 
Bröderna Wilbur och Orville Wright från Ohio var de första i världen att demostrera ett fungerande flygplan år 1903. De granskade hur fåglarna flög, och skapade en vingteknik som fortfarande används på våra flygplan. De tog patent på flygplanets konstruktion, helt galet egentligen om man tänker efter, typ som att Apple skulle ta patent på mjukvara. Men på den tiden kunde man tydligen göra det. 
 
Glenn Curtiss var Amerikas främsta ingenjör inom motorer, och han önskade ett samarbete med bröderna Wright så att de kunde kombinera hans starka motorer med deras idéer för att konstruera världens bästa flygplan. De sa nej och ville ha sin flygplansidé för sig själva. Glenn Curtiss var tvungen att komma på en helt annan konstruktion. Han började konstruera sina egna flygplan och så var kriget igång. Vilket flygplan var snabbast, snyggast, mest utålligt, vilket kunde flyga längst, ha flest passagerare osv. 
 
Men så började ett patentkrig om vem som faktiskt fick konstruera flygplan som bröderna Wright hårt drev framåt. Curtiss fick hjälp av en jurist som skötte alla pappersarbeten så att han kunde fortsätta att utveckla nya innovationer inom flyget, och flera av hans uppfinningar och funktioner används på flygplan än idag.
 
Bröderna Wright hade helt kört fast i alla papperarbeten och deras envishet att skydda sin första uppfinning. De skapade inga nya innovationer eftersom de inte ville att deras första flygplans-innovation skulle bli gammal. De såg inte framåt utan bakåt. Utmattningen av alla förhandlingar och patentstrider gjorde Wilbur sjuk och han dog endast 45 år gammal. 
 
Orville fortsatte patentkriget och började dessutom lägga skulden på Curtiss för broderns död. Tillslut fick Orville rätten på sin sida och Curtiss tvingades backa undan. Hans innovationer fick inte mer säljas och han trodde det var slutet på hans karriär. Räddningen blev andra världskriget då Orville tvingades bryta sin patent, och nu blomstrade alla Curtiss innovationer. Han utvecklade hela den amerikanska flygindustrin och alla hans innovationer blev succé världen över. 
 
 

Jag tycker att man som designer kan lära sig en del av den här historien. 

 
1. Samarbeta. Det är en väldans bra grej egentligen. Tänk om de tre hade slagit sina smarta huvuden samman redan från början, de hade kunnat lära sig så mycket av varandras kunskaper och skapa världens största flyg-företag och mått skapligt bra, istället för att dö i förtid pga stress och utmattning som Wilbur gjorde. (Ironiskt nog slogs deras företag samman till ett efter deras död). 
 
2. Fortsätta skapa. Bröderna Wright ville inte släppa sin enda idé och innovation, och skyddade den med sina liv, istället för att komma på nya idéer som Curtiss gjorde som lyckades bygga upp hela flygindustrin. Det säger så mycket om att inte fastna som designer och luta sig tillbaka på gamla arbeten för att de blev lyckade, utan att fortsätta skapa skapa skapa. 
 
3. Våga misslyckas. Dessa personer var helt vanliga människor. Men det var en sak som gjorde dem till några av världens största innovatörer. Deras sätt att se på olika ting omkring sig. Våga se det omöjliga till något som kan bli möjligt. Och våga testa sig fram, våga misslyckas och försöka igen. De var beredda att lägga ner all sin tid på att konstruera en idé som lika gärna kunde bli ett misslyckande. Intressant tanke tycker jag! 
 
 
Bröderna Wright. 
 
 
 
Människan hade försökt att flyga under 50 år innan bröderna själva lyckades bevisa sina teorier.
Endast 5 personer fick bevittna den första flygturen på 12 sekunder med motordrivet flygplan.
En av dem tog denna fantastiska bilden vid Kitty Hawk, North Carolina år 1903. 
 
 
 
Glenn Curtiss. Tänk även att riskera sitt liv för en uppfinning. Helt galet egentligen! 
Så fascinerad av dessa människor och av flygplanets historia, helt klart ett nytt intresse;)
 
 
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer