full screen header

Nu räddar vi världen. Typ.

 
I vår nya kurs förpackningsdesign ska vi komma på ett varumärke, ett koncept och förpackningslösning hur vi kan minska matsvinnet.
Vi har Billerudkorsnäs som kund, och tanken är att de ska kunna använda vår lösning och sälja in den till andra företag runt om i Europa.
Vi slänger ungefär 1,3 miljoner ton mat varje år i Sverige, och hushållen svarar för den största delen på 717 000 ton. Det är ungefär 74 kg per person och år.  Det är sååå sjukt! Och vår dåliga kunskap. Vem av er visste till exempel att temperaturen i kylskåpet ska vara 3-4 grader för att en mjölk då kan hålla 3 veckor längre? Eller hur man viker en yoghurt-förpackning bäst för att få ut allt innehåll? 
 
Ärligt talat så tycker jag miljö-frågor är ganska tråkiga. Men efter en heldag föreläsning med VD:n från Urban Deli, Konsumentföreningen och BillerudKornäs som gav oss massa inspiration och kunskap om matsvinn, så är jag mycket mer peppad på detta projektet. Det är helt klart det roligaste med att jobba med reklam, att vi får göra en skillnad och lära oss om ämnen som man kanske inte annars hade brytt sig om.
 
Den senaste veckan har jag alltså fått jobba med gäng kreativa människor, och vi har haft sjukt kul under vår process! Vi har brainstormat idéer, designat moodboards, kommit fram till två starka koncept och varumärken (som vi presenterade idag hos Billerudkorsnäs!) och nu ligger en vecka framför med massa hårt jobb för att slutföra projektet. Men vi äter chokladbollar i pauserna och peppar varann hela tiden, så det kommer säkert gå jättebra. Slutpresentation nästa måndag!
 
 
 Min fantastiska grupp! Skål med hemmagjord nypondryck.
 

 
Skönt att ha projektledare med som har förmågan att planera;)


 
Promenad-paus
 
 
 
Taggade inför sista veckan!
 
 
 
0 kommentarer