Första året på Berghs
Att försöka sammanfatta första året på Berghs känns egentligen helt omöjligt. Vi har hunnit göra så otroligt mycket och tiden har gått blixtsnabbt. Men jag gör ett försök och slänger ihop ett gäng bilder från året som får bli en mini-sammanfattning:)

Första veckorna; inspark och Berghsbollen!

På Designhistorian fick vi lära oss en massa om designers och illustratörer, b.la läste vi om EAMES och Paul Rand.

Designers från Google presenterade hur de hade tänkt och skapat Googles nya logga och grafiska profil.

Vi hade ett innovations/UX-arbete som vi presenterade.

Vi lekte med play-dou en dag, och Lego serious play en annan dag. Vi skulle bygga oss själva i lego på 1 min, så här blev jag! ;)

Hela klassen i lego ;)

Per Lange föreläste om Growth Mindset som handlar om hur man kan tänka för att klara utmaningar och hur hjärnan fungerar.

Belöna oss själva efter skolan på Lion Bar.

En dag kom SVT/Eurovision till skolan för att de behövde hjälp med idéer inför finalen i Globen. Vi fick en dag på oss att jobba med allt ifrån öppningsnr, mellanakter, appar, marknadsföring, vykort (ländernas presentationer) publikupplevelse och mycket mer. Det var riktigt kul att jobba med de andra klasserna och uppelva hur vi kompletterade varandras kunskaper. Att jag fick vara med och presentera idéer inför Eurovisions ledning var bra nervöst! Men ändå häftigt att få vara med och påverka världens största tv-produktion med 180 miljoner tittare.

Så här kan en idé-workshop se ut.

Vi hade Pompe Hedengren i Redaktionell Design där vi alla fick skapa vår egen tidning.

Jag gjorde en fantasytidning med namnet Saga. Här jobbar jag med att få fram loggan.

Vi skulle även lära oss Mag+ och göra tidningen för Ipad. Det var aningen stressigt att lära sig ett nytt program och designa om tidningen på bara några dagar.

Skådespelaren Robert Fux presenterade utmaningen i Explore, som är det största grupparbetet vi gör i ettan.
I år handlade det om att välja en kulturform och ge den ökad status, öka publiksiffran eller skapa en ny målgrupp.
I år handlade det om att välja en kulturform och ge den ökad status, öka publiksiffran eller skapa en ny målgrupp.

Under de fyra veckorna hängde jag med detta gänget! Vi blev som en mini-byrå;)

Vi hade Marcus Gärde i Typografi 1 & 2. Här presenterar han "Bilen" – Vad som krävs för att kunna genomföra sina projekt. Motorn är våran kunskap som även ger oss inspiration (bensinen) och när vår inspiration tar slut så behöver vi mer kunskap för att "fylla på bensinen". Men det räcker inte, för även om vi har kunskap och inspiration så kan vi fortfarande tröttna på ett projekt och därför köra i diket. Därför behöver vi ratten, som är vår vilja. Att hela tiden kolla framåt och styra bilen rätt, för att hela projektet ska gå i mål.

Det blev en hel del sena kvällar på skolan med jobb inför presentationer.

Cas Lemmens jobbar som produktdesigner på Spotify, och här visade han oss hur de tänkt med designen, navigeringen, styleguiden och massa annat för Spotify. Väldigt intressant att få den inblicken i ett så stort varumärke.

Sista veckorna spenderade jag på Kärnhuset där jag hade min praktik. Det var intressant att vara med i deras arbetsprocesser och se hur de jobbade. Jag lärde mig massor och blev grymt inspirerad att lära mig ännu mer!