Griffeltavlor
Som grafisk designer känns det ibland ganska tröttsamt att sitta och stirra in i en skärm hela dagarna. Därför brukar jag se till att sätta igång med fysiska projekt. Det sätter igång kreativiteten att arbeta med nya material och denna gången ville jag prova att jobba med trä. Jag har länge tänkt använda griffelfärg, men inte vetat vad jag ville göra med det fram tills detta projektet då jag bestämde mig för att göra tavlor. Och prova att göra allt från början. Det är det absolut bästa med fysiska projekt – Utmaningar dyker alltid upp under processen, och ibland blir det inte alls som man har tänkt sig. Då kanske man får ändra på sin målbild, och se vart det bär. En främmande värld för mig, som nästan alltid har jobbat digitalt och kunnat ändra på saker smidigt om något blivit fel. Med fysiska projekt får man bara "go-with-the-flow" och släppa på kontrollen, våga ändra kurs under resans gång.
Jag gjorde 100 tavlor och nu finns det ungefär 40 st kvar som jag gärna blir av med. Så om du letar efter en present till någon och vill ha en griffeltavla, hör av dig! :) Bläddra längre ner för att se min process hur jag gjorde tavlorna! Ingenting för er med dåligt tålamod att utsätta er för ;)




Den långa (och roliga) tavel-processen

Allt började en iskall decemberkväll ute på en tyst landsbygd. I flera timmar stod jag och sågade ut tavlorna på en ladugårdsvind.
Luften var kall och torr, fingrarna stela av köld och sågen var tung. Men jag var exalterad!

Sen startade den evighetslånga processen att slipa ner alla ojämnheter och vassa kanter. Eftersom det var första gången jag sågade sen träslöjden i 5an så blev det en hel del ojämnheter... Varje tavla tog ca 10 min att slipa, bara räkna 10x100...

De kommande veckorna såg ut såhär till och från. Borden var övertäckta med penslar, tejp, färger (varje tavla med ram fick 6 torkningar eftersom jag var tvungen att tejpa emellan för att inte färgerna skulle blandas ihop).

En del av resultatet. Borra hål, sätta dit snören med etiketter och slutligen klippa ut sudd och vira in både sudd och kritor i en tråd som skulle passa till tavlans höjd.

Julmarknaden då jag fick chansen att sälja några tavlor. Eller hälften fick jag faktiskt sålt! Jag har fått känna på hur ovilliga folk är att betala för ett hantverk också, vilket känns så tråkigt. Men jag är säkert likadan, när man går runt i butiker och ser efter det billigaste. Det är så svårt att se hur mycket jobb som ligger bakom. Men nu vet jag.