full screen header

Konsten att ljussätta

En av de fotografer som jag har lärt mig mest av inom fotografering och ljussättning är David Bicho, då jag varit på några av hans föreläsningar och workshops. Hans sätt att jobba med ljus och detaljer i en bild är verkligen inspirerande. Och kunskapen är nog det mest intressanta. När jag började fotografera så testade jag mig fram mycket med ljuset för att hitta en ljussättning som jag gillade. Om det blev en konstig skugga så riktade jag bara min speedlight på ett annat sätt, och sen blev resultatet bra, fast utan att analysera varför det blev som det blev. Jag tror det är viktigt att hela tiden vilja något med ljuset och testa sig fram. Men när jag började studera hur ljus och skuggor beter sig, märkte jag att jag blev mer medveten och kunde "sätta" ljuset och bilden mycket snabbare.
 
Som jag har lärt mig av David, så är konsten att kontrollera gränsen mellan ljust (lux) och mörkt (numbra). Mellan det ljusa och mörka finns en grå ton som kallas penumbra, och det är den vi ska kontrollera bredden på. Hårt ljus, hög kontrast. Mjukt ljus, låg kontrast. För att kunna kontrollera kontrasten behöver vi kolla närmare på ljuskällan. Är den liten och långt borta, som t.ex vår sol, så blir det skarpa kontraster. Och tvärtom. 
 
Med en avlång horisontell ljuskälla blir skuggan mjuk horisontellt men skarp vertikalt. På så vis kan du få skarpa skuggor i ansiktet och mjuka på halsen. Du skapar dina skuggor mer medvetet om du bara har koll på ljuskällan och förstår hur skuggorna beter sig. 
 

Kontrollera kanter med:


– Storleken på ljuskällan
– Objektets avstånd
– Ljuskällans avstånd
– Rätt vinkel på ljuskällan. 

 
Om man fotar med stativ är den enklaste uppställningen att använda ett vitt paraply (silver får ljuset att reflektera lite hej vilt och är svårare att kontrollera), stativ och en blixt på stativet. Med extern blixt kan ljuset bli hårt och ge fula skuggor (eftersom det är en liten ljuskälla) medan det är enkelt att förstora ljuskällan med ett paraply eftersom den reflekterar en större yta. 

 

Några bilder av David Bicho

 
 
 
 
 
 
 
 
Denna bilden är ju typ ett eldprovet för ljussättning. Alla personerna på bilden är fotade vid olika tillfällen, på olika platser runt om i världen.
Att både planera uppställningen, och få till ljuset perfekt så att det känns som en och samma ljussättning, är riktigt imponerande!


0 kommentarer